І
семестр
№ |
Дата |
Тема (основний зміст уроку) |
Примітки |
ВСТУП ЛІТЕРАТУРА. МОРАЛЬ. ЛЮДЯНІСТЬ |
|||
1 |
|
Виклики сучасного світу. Значення літератури та
культури для збереження миру й духовності. Роль вітчизняної перекладацької
школи для популяризації світової літератури й формування українського читача.
Літературні премії світу, письменники-лауреати та їхній внесок у боротьбу за
мир і духовність. (ТЛ) Діалог культур. Поглиблення поняття про художній
переклад. (ЛК) Специфіка сучасної культури та роль літератури в ній. (УС) Видатні українці – популяризатори здобутків літератур
народів світу. (ЕК) Відмінність понять «національна література» і «світова
література». (МЗ) Історія. |
|
ЗОЛОТІ СТОРІНКИ ДАЛЕКИХ ЕПОХ |
|||
2 |
|
Німеччина Німецьке Просвітництво та його вплив на розвиток
Європи. Йоганн Вольфґанґ Ґете (1749 – 1832). «Фауст» (І частина), останній
монолог Фауста (ІІ частина). Віхи життя та значення діяльності Й. В. Ґете
для світової культури. Історія створення трагедії «Фауст». Особливості композиції. Проблематика. (ТЛ) Трагедія. Поглиблення поняття про художній образ. |
Один з
монологів Фауста напам’ять
|
3 |
|
Образ Фауста як утілення динамізму нової європейської
цивілізації. Пошуки сенсу буття й призначення людини. (ЕК) Порівняння образів Фауста і Вагнера. |
|
4 |
|
Опозиція Фауст – Мефістофель. Фауст і Маргарита.
Жанрова своєрідність твору. (ЛК) Утілення трагедії «Фауст» у різних видах мистецтва
(образотворче мистецтво, музика, театр та ін.). (УС) «Фауст» в Україні: переклади й критика. (МЗ) Художня культура. |
|
МОДЕРНІЗМ
|
|||
5 |
|
Модерністська
проза початку ХХ ст. (загальна характеристика). Світоглядні й естетичні засади
модернізму, його художнє новаторство. Модерністські явища в художній прозі на
початку ХХ ст. Ф. Кафка, Дж. Джойс і М. Пруст як
зачинателі модернізму в європейській прозі. Урок розвитку мовлення №1 (усно).Складання
тез за темою «Модерністська проза початку ХХ ст.» |
|
6 |
|
Німецькомовна проза Франц Кафка (1883 – 1924). «Перевтілення». Життя і творчий шлях Ф. Кафки. Зображення відчуження особистості в
новелі «Перевтілення». Особливості композиції, функції фантастики. |
|
7 |
|
Образ Грегора Замзи: проблемність, метафоричність, символічність.
Розкриття у творі світового буття як абсурдного. Характерні риси стилю
Ф. Кафки, поєднання реалістичних і міфологічних елементів у гротескному
світі. |
|
8 |
|
Росія Михайло
Опанасович Булгаков (1891 – 1940). «Майстер і Маргарита». Життєвий і творчий шлях М. Булгакова. М. Булгаков і Україна.
Конфлікт митця з владою в умовах тоталітарної радянської системи. Роман «Майстер і Маргарита» як «роман-лабіринт» зі
складною філософською проблематикою. Культурні та літературні джерела твору.
Взаємодія трьох світів у творі: світ
радянської дійсності, біблійної давнини та фантастичної «дияволіади».
Особливості композиції («роман у романі») та оповідної структури. (ТЛ) Модернізм, «роман у романі». (УС) М. Булгаков і Київ. (МЗ) Історія, художня культура. |
|
9 |
|
Морально-філософський зміст «єршалаїмських» розділів твору. Трагізм долі
митця (майстра). Проблеми кохання й творчості. Засоби комічного (сатира,
сарказм, пародія та ін.) й трагічного (гротеск, трансформація простору й
часу та ін.). (ТЛ) Гротеск, сатира. |
|
10 |
|
Урок розвитку
мовлення №2 (письмово). Роль спадщини Ф.Кафки або М.О.Булгакова для
розвитку світової культури.
|
|
11 |
|
Контрольна робота №1 за темами «Золоті сторінки далеких епох»
та «Модернізм». Тести,
відповіді на запитання. |
|
ШЕДЕВРИ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ЛІРИКИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. |
|||
12 |
|
Розмаїття течій модернізму й авангардизму в
європейській ліриці XX ст. Франція Ґійом Аполлінер (Вільгельм Альберт Володимир Олександр Аполлінарій
Костровицький, 1880 – 1918). «Зарізана голубка й водограй», «Міст Мірабо».
Ґійом Аполлінер –
поет-авангардист. Зв’язок поезії митця з естетикою кубізму, своєрідність
«сюрреалізму» письменника, його художні новації в царині лірики. Збірки
«Алкоголі. Вірші 1898 – 1913 рр.», «Каліграми. Вірші Миру і Війни».
Специфіка віршованої форми каліграм («Зарізана голубка й водограй»). Тема
кохання й часу у вірші «Міст Мірабо». Верлібр у творчості Ґійома Аполлінера. (ТЛ) Вірш, поема, авангардизм, символізм, футуризм,
акмеїзм, ліричний герой (героїня). (ЛК) Національне і загальнолюдське у віршах митців. (УС) Видатні поети Європи першої половини XX ст. і Україна. (ЕК) Образи й мотиви
світової культури (Біблії, мистецтва, філософії, фольклору) у творах
поетів. (МЗ) Історія, художня культура. |
1 вірш напам’ять (за вибором учня) |
13 |
|
Австрія Райнер Марія Рільке (1875 – 1926). «Згаси мій зір…»,
«Орфей, Еврідіка, Гермес», збірка «Сонети до Орфея» (огляд). Своєрідність поглядів і поетики Р. М. Рільке.
Діалог ліричного героя з Богом («Згаси мій зір…»). Переосмислення античних
міфів у віршах митця («Орфей, Еврідіка, Гермес», збірка «Сонети до Орфея»).
Філософський характер і художня довершеність лірики поета. |
1 вірш напам’ять (за вибором учня) |
14 |
|
Росія Срібна доба російської поезії: течії, здобутки, долі
митців. Олександр Олександрович Блок (1880 – 1921). «Незнайома». Зв’язок поезії О. О. Блока із символізмом.
Антитези у вірші «Незнайома». Засоби зображення бездуховного життя
суспільства та мрії ліричного героя. Анна Андріївна Ахматова
(А. А. Горенко, 1889 – 1966). Вірші (1-2 за вибором учителя).
Поема «Реквієм». А. А. Ахматова й акмеїзм. Етапи творчості
мисткині. Провідні теми й мотиви ранньої лірики А. А. Ахматової,
образ ліричної героїні, конкретність описів, «щоденниковість» і психологізм.
Поема «Реквієм» як відображення особистої й суспільної трагедії. Протест
проти насильства, біблійні мотиви в поемі. Образ матері. |
1 вірш А.Ахматової напам’ять (за вибором учня)
|
15 |
|
Контрольна робота №2 Контрольний твір за темою «Шедеври європейської лірики першої половини ХХ ст.» |
|
16 |
|
Позакласне читання №1 Олександр Іванович Купрін «Гранатовий браслет». |
|
ІІ
семестр
№ |
Дата |
Тема (основний зміст уроку) |
Примітки |
АНТИУТОПІЯ У СВІТОВІЙ ЛІТЕРАТУРІ |
|||
17 |
|
Розвиток жанру антиутопії у XX ст.: ознаки та
представники. Велика Британія Джордж Оруелл (Ерік Артур Блер, 1903 – 1950). «1984». Зв’язок творчості Дж. Оруелла із
соціально-історичною ситуацією доби. Викриття сутності тоталітарної системи
та її ієрархії в антиутопіях митця. Поетика антиутопії (фантастика, мова,
символи, алегорії та ін.). (ТЛ) Антиутопія, конфлікт, сатира, соціальна
фантастика. (ЛК) Викривальний пафос антиутопії, спрямований проти
тоталітаризму. Антиутопія в кіномистецтві XX–XXI ст. (УС) Антиутопія в українській літературі. (ЕК) Зіставлення фрагментів англійських оригіналів й
українських перекладів творів Дж. Оруелла. (МЗ) Історія, художня
культура. |
|
18 |
|
Джордж Оруелл «1984». Боротьба
проти страху й рабської покірності в суспільній свідомості. Образ головного
героя в динаміці. |
|
ПРОБЛЕМА ВІЙНИ І МИРУ В ЛІТЕРАТУРІ XX СТ. |
|||
19 |
|
Німеччина Епічний театр Б. Брехта: теоретичні засади й
художня практика. Бертольт Брехт (1898 – 1956). «Матінка Кураж та її діти». Б. Брехт – драматург-новатор. (ТЛ) Епічний театр, підтекст, мотив,
композиція. (УС) Друга світова війна у творах української літератури.
Г. Белль і Україна. Пауль Целан і Україна. (ЕК) Зіставлення образів персонажів. (МЗ) Історія, художня культура. |
|
20 |
|
Зображення війни як засобу збагачення в драмі «Матінка
Кураж та її діти». Ідеї попередження та риси «епічного театру» в п’єсі. (ЛК) «Матінка Кураж та її діти» в театрі й кіно. Зображення згубності війни в
документалістиці й творах мистецтва. |
|
21 |
|
Генріх Белль (1917 – 1985). «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…». Життєвий і творчий
шлях письменника. Засудження антигуманної сутності Другої світової війни, її
руйнівних наслідків для людства в оповіданні «Подорожній, коли ти прийдеш у
Спа…». Образ школи як художня модель нацистської Німеччини. Зображення війни
з погляду важко пораненого юного солдата. Символічний зміст назви оповідання,
її зв’язок з історією Спарти. Форма твору (внутрішній монолог). Специфіка
змалювання образу головного героя (відсутність імені, виразних індивідуальних
рис, байдужість до світу, зміни в його внутрішньому світі та ін.).
Художні деталі. Підтекст. Авторська позиція. (УС) Друга світова війна у творах української літератури.
Г. Белль і Україна. (ЕК) Зіставлення образів персонажів. |
|
22 |
|
Німецькомовна поезія Пауль Целан (1920 – 1970). «Фуга смерті». Віхи життя й творчості Пауля Целана. «Фуга смерті»
– один із найвідоміших творів про Голокост. Художнє новаторство митця.
Ключові метафори («чорне молоко
світання», «могила в повітрі») як
відтворення жахливої реальності Освенціму. Прийом протиставлення. Провідні
мотиви та їхня роль у творі. Трансформація біблійних образів і мотивів у
творі. (УС) Друга світова війна у творах української літератури.
Пауль Целан і Україна. (ЕК) Зіставлення образів персонажів. |
|
23 |
|
Урок розвитку мовлення №3. Твір-роздум за
прочитаними творами. |
|
24 |
|
Контрольна робота №3 за
темами «Антиутопія у світовій літературі», «Проблема війни та миру в
літературі ХХ ст.». Тести, відповіді
на запитання. |
|
ЛЮДИНА ТА ПОШУКИ СЕНСУ ІСНУВАННЯ В ПРОЗІ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. |
|||
25 |
|
Загальна характеристика провідних тенденцій прози
другої половини ХХ ст. США Ернест Міллер Гемінґвей (1899 –
1961). «Старий і море». Віхи життя й
творчості митця. «Кодекс честі» героїв Е. М. Гемінґвея. |
|
26 |
|
Реалістичний, міфологічний і
філософський плани повісті «Старий і море». Символіка образів (риба, море,
рибалка, хлопчик та ін.). Образ Сантьяго. Ознаки притчі у повісті. |
|
27 |
|
Колумбія Ґабріель Ґарсіа Маркес (1927 – 2014). «Стариган із
крилами». Короткі відомості про життя
митця, лауреата Нобелівської премії. Специфіка «магічного реалізму»
Ґ. Ґарсіа Маркеса. Синтез реального
і фантастичного в оповіданні Ґ. Ґарсіа Маркеса «Стариган із крилами».
Відображення моральної деградації людства. Символічний зміст образу янгола.
Ідея прагнення до внутрішнього вдосконалення, морального відродження,
повернення до вічних цінностей. |
|
ЛІТЕРАТУРА ДРУГОЇ
ПОЛОВИНИ XX – ПОЧАТКУ XXI СТ. |
|||
28 |
|
Провідні тенденції в драматургії другої половини
ХХ ст. Формування «театру абсурду» як
явища театрального авангарду в 1950-1960-х рр., його провідні ознаки.
Огляд здобутків митців («Гостина старої дами» Ф. Дюрренматта,
«Санта-Крус» М. Фріша, «Носороги» Е. Йонеско, «Чекаючи на Годо»
С. Беккета). Жанрові новації (драма-притча, трагікомедія та ін.).
Значення іронії, гротеcку у творах. (ТЛ) «Театр абсурду». (ЕК) Зіставлення персонажів, символів, метафор. (МЗ) Історія, художня
культура. |
|
29 |
|
Позакласне читання №2 Макс Фірш «Санта-Крус». |
|
30 |
|
Література
постмодернізму Постмодернізм – одне із найяскравіших літературних явищ останніх
десятиліть ХХ – початку ХХІ ст. Постмодерністське мистецтво: елітарна й
масова культура. Урок розвитку мовлення №4. Складання тез за темою «Постмодернізм – одне із
найяскравіших літературних явищ останніх десятиліть ХХ – початку
ХХІ ст.» (усно). (ТЛ) Постмодернізм, інтертекстуальність, «магічний
реалізм». (ЛК) Літературні твори другої половини XX ст. в кіно й
театрі. |
|
31 |
|
Сербія
Милорад Павич
(1929 – 2009). «Скляний равлик». Короткі відомості про митця. Утілення в оповіданні
«Скляний равлик» рис постмодернізму. Можливість вибору шляхів читання твору
як вияв характерної для постмодерністської літератури гри письменника з
текстом і читачем, «відмови від монопольного права автора на істину».
Варіанти фіналу твору як ознака стилю М. Павича. Значення центральної
метафори.
(УС) Українські переклади й видання творів М. Павича.
М. Павич і Україна (ЕК) Зіставлення персонажів, символів, метафор. |
|
32 |
|
Контрольна робота №4 Контрольний твір за темою «Література другої половини XX -
початку XXІ ст.».
|
|
СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА В ЮНАЦЬКОМУ
ЧИТАННІ |
|||
33 |
|
Австралія Маркус Френк Зузак (нар. 1975). «Крадійка книжок». Короткі
відомості про митця. «Крадійка книжок» - роман про Другу світову війну. Історія життя дівчинки Лізель
Мемінґер. Викриття згубного впливу нацизму у творі. (ТЛ)
Поглиблення понять про класичну і масову літературу, популярні жанри сучасної літератури. (ЛК) Відображення проблем війни і миру, суспільства,
сучасної молоді, психології особистості, природи й людини у творах літератури
й інших видах мистецтва. (МЗ) Історія, художня культура. |
|
34 |
|
Маркус
Френк Зузак «Крадійка
книжок». Образи
«маленьких людей», які опинилися в умовах фашистської системи. Ідеї
людяності, добра, порятунку життя й культури. Книга як символ збереження
духовності в жорстокому світу. Форми оповіді.
(УС) Видатні українські літературознавці XX ст. (ЕК) Трансформації традиційних жанрів у сучасну добу.
Зіставлення літературних творів та їх утілення в кіно, театрі, образотворчому
мистецтві. |
|
35 |
|
ПІДСУМКИ Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. |
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий