Повість Оноре де Бальзака «Гобсек». Зображення у творі «влади золота» як руйнівної сили

Повість Оноре де Бальзака «Гобсек». Зображення у творі «влади золота» як руйнівної сили (2 год.)
Мета:
·       дослідити, як письменник розкриває проблему уявних і справжніх цінностей;
·       дати характеристику Гобсека та інших героїв повісті;
·       розвивати навички аналізу художнього твору;
·       виховувати почуття людської гідності.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до повісті «Гобсек», тлумачний словник.
Тип уроку: комбінований з використанням інтерактивних технологій навчання.
ХІД УРОКУ
Гроші – головний закон світу.
О.Бальзак
I. Актуалізація знань учнів. Підготовка до сприйняття теми.
1. Гра «Лови помилку».
1) О. де Бальзак – справжнє прізвище письменника.
2) Бальзак – великий англійський письменник.
3) Дитинство його було щасливим.
4) Твір «Кромвель» приніс йому світову славу.
5) Бальзак був прихильником Наполеона.
6) Шлях до слави був легким і не тернистим.
7) «Людську комедію» можна назвати енциклопедією сучасного Бальзаку життя Франції.
8) Бальзак ніколи не був на Україні.
9) Перебування на Україні пов’язане із службовими справами письменника.
10) Бальзак помер незадовго до свого одруження.
2. Слово вчителя.
Продовжуємо знайомство із творчою спадщиною великого О. де Бальзака, письменника, якому вдалося проникнути у глибину людських стосунків, у драми повсякденного життя своїх сучасників. Він створив світ «Людської комедії»  за образом і подобою реального світу. Ось чому він лишається письменником, до якого буде звертатися не одне покоління тих, хто живе на Землі.
II. Робота над темою уроку.
1. Слово вчителя.
У «Людській комедії» є ключові твори, які відбивають найболючіші проблеми сучасності. Серед них – повість «Гобсек», яка користується найбільшою популярністю в нашій країні. Ім’я головного героя стало загальновідомим, коли ми говоримо про скнар.
Проблемне питання, на яке нам потрібно буде дати відповідь після вивчення повісті: «Що необхідно людині, щоб досягти успіху в житті».
2. Робота з тлумачним словником.
Вексель –                                Дисконт –
Опротестування –                Акцент –
Застава –
3.  Творча історія повісті «Гобсек» (випереджальне завдання).
4.  Робота в групах. Стратегія «Порушена послідовність» .
Завдання: скласти сюжетну лінію з фрагментів тексту:
v    Уперше я заговорив з ним про гроші. Він поглянув на мене і якось насмішкувато ворухнув бровами.
v    Сьогодні вранці,- сказав він,- я мав подати на оплату тільки два векселі…
v    Ранок я провів на бульварі, роздивлявся гравюри, виставлені у вітринах крамниць. Та рівно опівдні я вже був у вітальні, перед спальнею графині.
v    Я подивився на неї і з першого погляду розглядав її. Цю дівчину нестатки змушували трудитися, не розгинаючи спини.
v    В ту мить, коли ми вискочили з кабріолета, у вулицю Гре завернув фіакр. Своїм яструбиним оком світський чепурун одразу помітив у глибині того екіпажа жіночу постать, і на його обличчі промайнув вираз майже дикої радості.
v    Гобсек схопив лупу й заходився мовчки роздивлятися, що там лежало в скриньці. Його бліде обличчя зарум’янилося, очі…ніби спалахнули потойбічним вогнем.
v    Одного разу десь на початку грудня 1824 року він розплющив очі й поглянув на свого сина Ернеста. Хлопець сидів у ногах постулі й з глибоким смутком дивився на батька.
v    Нещасна жінка зомліла. Вмираючий дістався до ліжка, ліг і за кілька годин знепритомнів. Прийшли священики й причастили його.
v    Не встиг граф випустити дух, його дружина повиламувала з письмового столу всі шухляди.
v    Полум’я в каміні пожирало аркуші паперу.
5. Питання:
- Звернемося до композиції твору. Що ви помітили? Як називається такий композиційний прийом? В яких творах ви вже зустрічали прийом «оповідання в оповіданні»?
- Навіщо автору був потрібен Дервіль?
- Хто стоїть в центрі повісті?
6. Продовжіть речення: «У повісті ми сприймаємо Гобсека у трьох іпостасях:
а) Гобсек – очима…
б) Гобсек  - очима…
в) Гобсек…
7. Яким його бачить Дервіль? Створення схеми до образу Гобсека (знайти означення  - метафори до образу, пояснити кожну метафору).
                                        
 


ГОБСЕК


8. Бесіда:
 - Який головний принцип, за яким живе Гобсек?
 - Через які деталі портрета розкривається його жадоба до золота та влади?
- Які подробиці опису житла Гобсека говорять про його скупість?
 - Розкрийте «життєву філософію» героя. Чим для нього є золото?
 - А звідки взялась така «життєва філософія»?
 - А як Гобсек сам до себе відноситься? Що говорить про себе? Як це його характеризує? (зачитування цитат, обговорення.)
 - Чи справді Гобсек «володіє світом, не стомлюючи себе», а світ не має над ним жодної влади спростуйте або доведіть правомірність цього твердження героя.
 - Ми називали негативні якості героя. А чи є в нього щось позитивне? (визначення позитивних рис Гобсека.)
- Чому Гобсек жив на самоті? Чи страждав він через свою самотність?
- Чому Гобсек довірився адвокату Дервілю?
- Як ставився Гобсек до своїх клієнтів? Чи можна їх назвати його жертвами?
- Чи існують для Гобсека такі поняття, як людяність, чесність, співчуття, милосердя, шляхетність?
 - Чим пояснити поведінку Гобсека у спальні Анастазі де Ресто? Що здивувало вас у поведінці лихваря після отримання діаманта?
- Що, на вашу думку, вчинив би Гобсек, якби Фанні Мальво не мала грошей у визначений термін?
- Як, з погляду Бальзака, гроші впливають на  духовність людини? Простежте це на прикладі Анастазі де Ресто і Максима де Трая.
- Чи існують, на думку Бальзака, сили, що протистоять руйнівному впливу матеріального ідеалу? Охарактеризуйте цей моральний ідеал на прикладі образів Фанні мальво та Дервіля.
- Він прагнув розбагатіти і розбагатів. А чи можна назвати Гобсека щасливою людиною? Що потрібно людині для щастя?
9. Прийом «Людське щастя героя».
 - Ви б пожаліли героя? Чому?
10. Продовження бесіди:
- Чи є у творі люди, подібні Гобсеку?
- Золото давало Гобсекові владу над людьми. В чому полягає небезпека?
- Проаналізуйте сцену смерті Гобсека.
III. Узагальнення матеріалу.
1. Слово вчителя.
Гобсек розумівся на владі грошей над людьми, але сам не зміг протистояти їхньому згубному впливові.
Йдучи до своєї життєвої мети – збагачення – він розгубив моральні якості, які в нього були. І у фіналі повісті ми бачимо деградовану особистість.
Бальзак доводить, що без «вічних життєвих цінностей»: кохання, дружби, родинних прив’язаностей, милосердя, співчуття…людина перестає бути людиною.
2. Бесіда:
- Чи можна твір «Гобсек назвати актуальним?
- Тема золота, збагачення завжди хвилювала людей. Письменники різних національностей, різноманітних політичних і естетичних уподобань зображували у своїх творах згубну владу золота, грошей над людиною. Згадаймо відомі твори української та зарубіжної літератури.
Висновок: Всі персонажі об’єднує спільна риса: вони жахливо самотні, поруч немає жодного люблячого, розуміючого серця. Його немає тому, що ніколи не може бути, адже гроші для цих людей замінили все. Як результат: всі вони глибоко нещасні.
- Чому повість «Гобсек» літературознавці назвали новелою?
3. Метод «Прес».
- Дайте відповідь на проблемне питання: «Що необхідно людині, щоб досягти успіху в житті».
IV. Домашнє завдання (диференційовано)
1.    Написати інтерв’ю з одним із персонажів твору.
2.    Написати твір – мініатюру «Чи такі вже згубні гроші?».
3.    Доберіть антиепіграфи до твору «Гобсек».



Комментариев нет:

Отправить комментарий