Календарно-тематичне планування уроків зарубіжної літератури 5 клас

Зарубіжна література 5 клас
Усього – 70 годин;
текстуальне вивчення творів – 56 годин;
розвиток мовлення – 4 години;
позакласне читання – 4 години;
резервний час – 6 годин.
Фронтальні види контрольних робіт
Форми контролю
         І  семестр
   ІІ     семестр

Дата

Дата
Контрольний класний твір

       –
1.      
1
1.     1.

Виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо)
2
1.
2.
+1
2
1.
2.
+1
Уроки розвитку мовлення
(РМ)
2
(у+п)
1.
2.
2
(у+п)
1.
2.
Уроки позакласного читання
(ПЧ)
2
1.
2.
2
1.
2.
Перевірка зошитів
4

5

   Для вивчення напам’ять
Й. В. Гете. «Нічна пісня подорожнього»                             Г. Гейне. «Задзвени із глибини…»



Дата
Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги
до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Примітка

1.

Вступ. Література і фольклор — скарбниця духовних багатств людства. Роль книги в сучасному житті. ТЛ. Світова література

Учень (учениця):
розуміє значення світової літератури в сучасному житті людини й людства;
визначає різновиди та характерні риси фольклорних творів (малих жанрів);
знає поняття  «фольклор», «прислів’я», «приказка», «загадка», «пісня», розрізняє їх за будовою і художніми особливостями;
наводить приклади і розкриває значення (пряме і переносне) 2-3-х прислів’їв, приказок, загадок, пісень; 
розкриває національну специфіку і загальнолюдський зміст фольклорних творів (малих жанрів) різних народів;
демонструє на прикладі самостійно прочитаних творів вплив фольклору на літературу;    
встановлює подібність прислів’їв, приказок, загадок, пісень різних народів (у тому числі з використанням іноземної мови).   

2.

Фольклор. Його характерні ознаки. Фольклорні жанри різних народів. ТЛ. Фольклор


3.

Р.М.№1 (усно) Літературний практикум за жанрами фольклору


3.

Жанрова специфіка фольклорної і літературної казки. Різновиди казок (про тварин, чарівні, соціально-побутові та ін.), їх характерні ознаки. ЛК. Казкові образи й сюжети у творах мистецтва (живопис, кіно, музика, мультиплікація)
Учень (учениця):
виразно читає тексти казок; 
визначає головну думку прочитаного;
переказує тексти казок  (окремі фрагменти й цілісно);
висловлює враження і власне ставлення до подій творів;
дає характеристику казкових персонажів, оцінює їхні вчинки, моральні якості;
називає основні ознаки фольклорної і літературної казки, демонструє їх прикладами із прочитаних творів;
виявляє елементи  будови казок (зачин, основна частина, кінцівка, діалоги, повтори та ін.);
розкриває гуманістичний зміст казок, моральні цінності, втілені в них;
знає визначення понять «антитеза», «алегорія», вирізняє їх у прочитаних текстах, розкриває значення антитези й алегорії у казках;
розуміє поняття «автор літературного твору»;
розкриває національний колорит народних і літературних казок, окремі засоби його створення (деталі побуту, національні образи, мовні засоби та ін.);
називає відомих збирачів і авторів казок (Ш. Перро, брати Я. і В. Грімм, О. Пушкін та ін.); 
знає твори мистецтва, в яких втілені казкові образи й сюжети (живопис, музика, мультиплікація, кіно тощо), виявляє особливості інтерпретації казкових образів і сюжетів у різних видах мистецтва;   
порівнює українські та зарубіжні народні казки, встановлює в них окремі спільні елементи (образи, сюжети, особливості будови та ін.);
називає імена 2-3-х українських  письменників – авторів  літературних казок, їхні твори, а також імена 2-3-х відомих українських перекладачів    зарубіжних казок.


4.

Індійська народна казка «Фарбований шакал». Викриття в образах тварин негативних людських якостей. ". ТЛ. Алегорія. УС. Типологічно подібні образи в зарубіжних і українських казках (Фарбований Шакал – Фарбований Лис).


5.

Японські народні казки «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик». Відображення любові до праці, кмітливості, сміливості, ставлення до природи в образах Іссумбосі. ЛК. Національний колорит японських казок. УС. Типологічно подібні образи в зарубіжних і українських казках (Іссумбосі – Хлопчик-Мізинчик)

6.

Китайська народна казка «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці.

7.

Значення фантастичних елементів у казці "Пензлик Маляна"


8.

Арабська народна казка «Сіндбад-Мореплавець» (третя подорож). Утвердження  жаги відкриття світу, мужності й людяності в казці.




9.

Арабська народна казка «Сіндбад-Мореплавець» (третя подорож) . Втілення в образі Сіндбада-Мореплавця віри в перемогу людини над обставинами. ЛК. Національний колорит казок і засоби його створення.

10.

Брати Грімм — відомі збирачі німецьких народних казок. Значення діяльності братів Грімм у збиранні й збереженні фольклору. «Пані Метелиця».


11.

Р.М.№2(письмово) Персонажі казки "Пані Метелиця" як носії моральних цінностей.  Складання порівняльної  характеристики образів пасербиці та Рідної доньки

12.

Своєрідність конфлікту казки «Пані Метелиця». ТЛ. Антитеза у казці  ЕК. Спільні елементи зарубіжних казок (теми, образи, особливості будови).

13.

ПЧ№1 Ш.Перро «Попелюшка». Поетизація працьовитості та скромності в казці.  Характеристика образу Попелюшки        


14.

Контрольна робота №1 (тест+розгорнуті відповіді на питання) «Вступ. Казки народів світу)



15.

Олександр Пушкін. Знайомство з поетом. Вступ до поеми «Руслан і Людмила». Традиції народної казки та багатство авторських образів у вступі до поеми  "Руслан і Людмила" 

16.

Казка про мертву царівну і сімох богатирів». Читання і обговорення улюблених уривків.


17.
18

Казка про мертву царівну і сімох богатирів». Система образів. Автор



19.

Ганс Крістіан Андерсен «Соловей». Протиставлення «справжнього» і «штучного» в казці «Соловей»


20.

Соловей як втілення сили природи й мистецтва; зміни в образі імператора.


21.

ПЧ №2 Ганс Крістіан Андерсен «Снігова королева»


22.

Оскар Уайльд (1854-1900).  «Хлопчик-зірка».
Казкові персонажі, їх характеристика.


23.

Оскар Уайльд (1854-1900).  «Хлопчик-зірка».
Основний конфлікт. Символічний зміст назви твору


24.
25

Еволюція образу головного героя. Шлях до відродження душі головного героя.



26.

Контрольна робота№2 (тести) «Літературні казки . Творчість О. Пушкіна, Г.К. Андерсена, О. Уайльда»


ПРИРОДА І ЛЮДИНА

27.

Джон Кітс (1795-1821). «Про коника та цвіркуна». Поетизація образу природи у вірші, його ідея («Поезія землі не вмре ніколи…»). 
(ТЛ) Початкове поняття про вірш. Тема, ідея.

Учень (учениця):
виразно читає і емоційно сприймає віршовані й прозові твори;
дає визначення термінів «тема», «ідея», розкриває їх у прочитаних творах, наводить відповідні цитати;
знаходить у творах описи природи (пейзажі), розкриває їх емоційне забарвлення, роль у тексті;
визначає ставлення автора до світу природи, знаходить і коментує  відповідні цитати;
дає визначення понять «епітет», «метафора», вирізняє їх у прочитаних текстах, встановлює роль у розкритті авторського задуму;
встановлює специфіку літературного пейзажу порівняно з іншими творами мистецтва (живопису, музики);
виявляє зв'язок із фольклором прочитаних літературних творів на рівні окремих образів, художніх засобів, жанрових рис (пісня). 


28.





Йоганн Вольфганг Гете (1749-1832). «Нічна пісня подорожнього». Зображення взаємозв’язку різних сфер природи й людини в поетичному творі.  
Виразне читання напам’ять


29.

Генріх Гейне (1797-1856). «Задзвени із глибини…». Втілення краси весняної природи у вірші. ЕК Зв'язок із фольклором (пісня).
Виразне читання напам’ять

30.

Ернест Сетон-Томпсон (1860-1946). «Лобо». Авторські спостереження за світом природи


31.

Ернест Сетон-Томпсон (1860-1946). «Лобо». Утвердження любові до всього живого.


32.
33.

 Зображення художніх образів, їх розкриття в  подіях твору. 

34.

Контрольна робота №3 за творчістю Дж. Кітса, Й.В. Гете, Г. Гайне, Е. Сетона-Томпсона


Тематична
ІІ Семестр
35.

Марк Твен (1835-1910). «Пригоди Тома Сойєра».
 Світ дітей і світ дорослих у повісті.

виразно читає фрагменти текстів (зокрема читання в особах, коментоване читання);
має початкові уявлення про «сюжет» (як художню  послідовність подій);
називає елементи сюжету (експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка), визначає їх у творах;
розповідає про основні події прочитаних творів Марка Твена і Е. Портер;
переказує окремі розділи (фрагменти) прозових текстів;
знає і розуміє поняття «портрет», визначає у тексті портрети персонажів; 
характеризує образи персонажів, дає оцінку їхнім моральним якостям, вчинкам;
визначає окремі художні засоби створення образів персонажів (портрет, учинки, мова, ставлення до інших тощо);
має початкові уявлення про поняття «повість», «роман», визначає їхні жанрові ознаки на прикладі прочитаних творів;
порівнює образи Тома Сойєра і Гекльберрі Фінна, Тома Сойєра і Полліанни, визначає схожість і відмінність між ними (на рівні рис характеру);
знає українських перекладачів творів Марка Твена і Е. Портер.


36.

Том Соєр і Гекельберрі Фін як головні персонажі повесті.


37.

Ставлення автора до своїх героїв.


38.

Провідні ідеї твору (дружба, кохання, людяність та ін.)

39.

Елеонор Портер (1868-1920). «Поліанна».
Щирість, мужність і оптимізм героїні твору, її вплив на життя міста.



40.

Поліанна та її друзі.


41.
42.

Ідея радості життя й відкриття світу у творі.


43.

 Художні засоби розкриття образу Поліанни.


44.

ПЧ№3 А. Ліндгрен «Пеппі Довгапанчоха»

45.

Контрольна робота №4 Контрольний твір. «М. Твен, Е. Портер»

Тематична
СИЛА ТВОРЧОЇ УЯВИ
46.

Льюїс Керролл (1832-1898). «Аліса в Країні Див». Творча історія книги, її зв’язок із біографією письменника та життям Англії «вікторіанської» доби. ТЛ. Початкові поняття про фантастику. Поглиблення понять про казку (літературну), повість
Учень (учениця):
знає основні відомості про письменника Л. Керрола, переклади його книг;
розповідає про творчу історію книги «Аліса в Країні Див»;
переказує зміст основних епізодів твору Л. Керрола;
описує і характеризує образ Аліси, а також персонажів, що її оточують;
визначає  ознаки казки й повісті у творі Л. Керрола;
виявляє особливості художньої мови повісті-казці «Аліса в країні Див» на підставі фрагментів оригіналу (за умови володіння іноземною мовою) або на підставі перекладу;
дає визначення поняття «фантастика», виявляє фантастичні елементи у творі Л. Керрола;
розуміє особливості розвитку сюжету в ліричному творі М.І. Цвєтаєвої (як плин почуттів, спогадів, роздумів, образів);
характеризує образ ліричної героїні вірша М. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці», світ її захоплень;
розповідає про свої улюблені книги, мистецькі уподобання.  


47.

Образ Аліси, світ її уяви і захопливі пригоди.



48.

 Образ Аліси, світ її уяви і захопливі пригоди.


49.


Персонажі, які оточують героїню.


50.

Персонажі, які оточують героїню.
51.

Особливості художньої мови твору.


52.

РМ№3 (усно) Пререказ епізоду твору.



53.

Марина Іванівна Цвєтаєва (1892-1941). «Книги в червоній палітурці». Чарівний світ літератури й мистецтва у вірші М. І. Цвєтаєвої. Знайомі образи з прочитаних книг (Том Сойєр, Гекльберрі Фінн та ін.).

54.

«Книги в червоній палітурці» Образ ліричної героїні, котра любить читати. Роль літературних і музичних асоціацій у творі.
(ТЛ) Початкові поняття про фантастику. Поглиблення понять про казку (літературну), повість, вірш.
(ЛК) Утілення сюжету повісті-казки Льюїса Керролла «Аліса в Країні Див» у різних видах мистецтва (кіно, мультиплікація, музика та ін.).
(УС) Переклади й видання книжок Льюїса Керролла.
(ЕК) Елементи казки у творі. 

55.

Контрольна робота №5 за творчістю Л. Керрола, М. І. Цвєтаєвої

Тематична
СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА
У КОЛІ ДОБРИХ ГЕРОЇВ
56.

Туве Янсон. Життя і творчість. «Капелюх чарівника»

Учень (учениця):
називає імена популярних сучасних письменників, їхні твори для дітей;
переказує близько до тексту зміст прочитаних творів;
розкриває особливості сюжету;
визначає актуальні ідеї творів;
характеризує образи персонажів у їхніх вчинках, ставленні до інших;
висловлює власне судження щодо подій і вчинків героїв;
розрізняє поняття «персонаж» (як втілення загального в конкретному, дійова особа у творі) і «герой» (персонаж із яскравими індивідуальними рисами, рушій сюжету, центр  твору), розкриває специфіку їх зображення у прочитаних творах;
зіставляє образи дітей класичної і сучасної літератури (прочитаних протягом року);
розповідає про свої улюблені твори сучасної літератури, пояснює, чому саме вони привернули увагу;
знає сучасні літературно-художні видання для дітей, характеризує їх цілісно і в окремих частинах – рубрики, окремі твори, ілюстрації та ін.


57.

«Капелюх чарівника». Сюжет твору


58.

«Капелюх чарівника». Чарівність художнього світу твору


59.

«Капелюх чарівника». Персонажі твору Т.Л.Персонаж і герой літературного твору.



60.

«Капелюх чарівника». Утілення в героях твору ідеї доброти, щирості, сімейних цінностей


61.

«Капелюх чарівника». Художні та жанрові особливості твору


62.

Р.М. (письмово)№4 «Мій улюблений літературний герой»


63.

ПЧ№ 4 Пауль Маар (нар. 1937). «Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу»


64.

У світі мистецтва (літератури й культури)



65

Контрольна робота №6 (тести) за творчістю
П. Маара, Т. Янсона.


Тематична
66


Твори сучасного мистецтва (кіно, театр та ін.) для дітей і про дітей.

Учень (учениця):
знає імена авторів і відомих українських перекладачів творів зарубіжних письменників, що вивчалися протягом року;
розкриває ідейно-художній зміст прочитаних творів;
виявляє набуті вміння й навички елементів аналізу та інтерпретації окремих компонентів тексту (сюжету,  персонажів, художніх особливостей тощо);
демонструє вміння (елементарне, початкове) зіставляти (з використанням іноземної мови, яку вивчає) оригінали й переклади творів на окремих рівнях – тематики, образів, мовних особливостей та ін., а також порівнювати твори різних видів мистецтва.

67

Сучасні книжки українських та зарубіжних письменників для дітей.

68

Дитячі персонажі в класичній і сучасній літературі: динаміка змін.
69

Підсумковий урок

70.

Повторення та узагальнення вивченого за рік із світової літератури




Комментариев нет:

Отправить комментарий