Методичні рекомендації з перевірки письмових робіт

Методичні рекомендації

щодо оформлення сторінок
у класних журналах,
 виконання письмових робіт учнів
і перевірки зошитів із предметів
гуманітарного циклу

    

Нормативний мінімум, що регулює і регламентує діяльність  загальноосвітнього навчального закладу  в роботі з класним журналом:
1. Наказ МОН України від 03.06.2008 року № 496 «Про затвердження інструкції з ведення класного журналу учнів 5 – 11 (12) – х класівзагальноосвітніх навчальних закладів»;
2. Закон України «Про загальну середню освіту»;
3. Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392 «Про  затвердження державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти»;
 4.Наказ МОН України від 13.04.2011 р. № 329  «Про затвердження Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти»
5.Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу під час проведення навчальних екскурсій та навчальної практики учнів загальноосвітніх навчальних закладів  (додаток до листа МОН   від   06.02.08    №  1/9-61)
             6. Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення у загальноосвітніх навчальних закладах предметів інваріантної складової навчального плану у 2010/2011 навчальному році (лист МОН від 21.08.2010 р. № 1/9-580)
7. Лист МОН від 01.06.2012 р. №1/9-426  «Щодо інструктивно-методичних рекомендацій із базових дисциплін», «Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України» №19-20-21, липень 2012 р., №17-18 червень 2012 р., Київ, «Педагогічна преса», 2012 р.
8. Наказ МОН України від 13.06.2001 року № 451 «Про затвердження єдиних зразків обовязкової ділової документації у ЗНЗ І-ІІІ ст. усіхтипів та форм власності»
9. Наказ МОН України від 23.06.2000 року № 240 «Про затвердження інструкції з ведення ділової документації в загальноосвітніх навчальних закладах І-ІІІ ступенів»;
10.Наказ МОН України від 08.09.2003 року № 5998 «Про дотримання державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально виховного процесу»;

11. Наказ Міністерства освіти і науки молоді та спорту України від 03.04. 2012 року № 409 «Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних заколів ІІ ступеня»

12. Лист МОН України від 24.05.2013 року № 1/9-368 від 24.05.13       №  1/9-368     «Про організацію навчально-виховного процесу     у 5-х класах загальноосвітніх навчальних закладів і вивчення базових дисциплін в основній школі»             


Українська мова та література

 Відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 21.08.2010 р. №1/9-580 щодо вивчення у загальноосвітніх навчальних закладах предметів інваріантної складової робочого навчального плану в 2010/2011 навчальному році   на сторінці журналу «Зміст уроку» під час проведення уроків з розвитку мовлення та позакласного читання використовуються  абревіатури на позначення цих занять: РМ, ПЧ, ЛРК або записуються словами.
Ведення й перевірка зошитів з української мови та літератури регламентується листом Міністерства освіти і науки України від 28.04.2006 року №1/9-301 «Вимоги до виконання письмових робіт учнів загальноосвітніх навчальних закладів і перевірки зошитів з української мови й літератури та зарубіжної літератури у 5-11 класах» (вміщений у журналі «Дивослово» за 2006 рік , № 8). Відповідно до цього листа основними видами письмових робіт з української мови є такі:
• класні й домашні вправи (кількість домашніх вправ – одна або дві (на розсуд учителя);
• словникові диктанти (кількість слів у словниковому диктанті: 12 – у 5 класі, 24 – у 6-7 класах, 36 – у 9-10 класах, 48 – в 11 класі);
• навчальні диктанти, твори й перекази;
• самостійні роботи;
• тестові завдання (як відкритої, так і закритої форми);
• складання таблиць, схем, написання конспектів (у старших класах), робота зі словниками та інші види робіт, передбачені чинними програмами.
            Основними видами класних і домашніх письмових робіт з української літератури є:
• відповідь на поставлене в підручнику або вчителем запитання;
• написання навчальних класних і домашніх творів;
• виконання самостійних робіт;
• складання таблиць, схем римування, партитур, написання конспектів (у старших класах), робота з цитатним матеріалом, з літературними джерелами та інші види робіт, передбачені чинними програмами.
Зразок заповнення сторінки журналу з української мови подано у методичному листі Міністерства від 21.08.2010 № 1/9-580. Звертаємо увагу, що додатковий запис щодо теми над датами в журналі не робиться.
Перевірка мовних знань і вмінь здійснюється за допомогою завдань тестового характеру (на їх виконання відводиться 15-20 хвилин уроку) залежно від характеру виучуваного матеріалу. Решта часу контрольного уроку може бути  використано на виконання завдань з аудіювання, читання мовчки. Поточне оцінювання здійснюється у процесі поурочного вивчення теми. Його основними завдання є: встановлення й оцінювання рівнів розуміння й  первинного засвоєння окремих елементів змісту теми, установлення зв’язків між ними і засвоєним змістом попередніх тем, закріплення знань, умінь і навичок. Формами поточного оцінювання є індивідуальне, групове і фронтальне опитування; виконання учнями різних видів письмових робіт; взаємоконтроль учнів у парах і групах; самоконтроль тощо.
Для контрольної перевірки мовних знань і вмінь використовуються завдання у тестовій формі, складені на матеріалі  слова, сполучення слів, речення, груп пов’язаних між собою речень. Одиницею контролю є вибрані учнями правильні варіанти виконання завдань тестового характеру й самостійно дібрані приклади.
Оцінювання здійснюється таким чином, щоб за зазначену вище роботу учень міг одержати від 1 бала (за сумлінну роботу, яка не дала  задовільного результату) до 12 балів (за бездоганно виконану роботу).
Тематичну оцінку виставляють на підставі поточних оцінок з урахуванням контрольної (тестової) роботи з мовної теми. Оцінку за семестр виставляють на основі тематичного оцінювання.
Оцінювання говоріння, читання вголос здійснюється індивідуально шляхом поступового накопичення оцінок для того, щоб кожний учень (учениця) одержав(ла) мінімум одну оцінку за виконання завдань на побудову діалогу, усного переказу й усного твору. Для цих видів робіт не відводять окремого уроку, а оцінки виводять один раз на рік і виставляють у колонки без дати.

 

Орієнтовна  схема запису в журналі результатів оцінювання навчальних досягнень учнів  з української  мови

№ п\п

Число,
місяць



Прізвище
та імя
учня

 










Зошит




Діалог
13
Усний твір



Зошит





Зошит


Тематична

1
Брик Ольга

10

8

10


9

10

9
10

10

10

9

10
10


10
10
10
10

2
Вакула Інна
6


8
7


9
8
8
9
8

8

9
8

7
8
6
9

9
10
8
9
9
9

3
Вовк Іван


4

5

6

4

7

6
6

7



6

7
7


7
7
7
7











 

 


















 





№ п\п

Число,
місяць


Прізвище
та ім’я
учня









Зошит


Тематична
І семестр
Скоригована







Усний переказ


Зошит


1
Брик Ольга
9

10

9
11

11
11
9
10
10
10


9
9
10
9
9

10

11
10
9

2
Вакула Інна


7

8
8
8
7
8
9
8
8
9



6
7
8

8
7
9

8

8
3
Вовк Іван

6

6

6
7
5
6
6
6
6
7


8

7
6
8

5

7
6

7





 















 










№ п\п

Число,
місяць


Прізвище
та ім’я
учня
                                                                    




Зошит

Аудіювання
Тематична






Читання вголос



Зошит








Зошит



1
Брик Ольга
9

10

9
10
10
10
9

9
10


10
8
8
10
10

10

10
11


11
9



2
Вакула Інна

7

8
8
8
8
8

8
7

9
6
9

8
9
8
8

7


7
8
8
8

8

3
Вовк Іван
7

7

4
6
7
7


6
7


7
6

7
7

6

7
6
7

7
7
8











 

 

 

 

 

 















 





№ п\п

Число,
місяць


Прізвище
та імя
учня
           



Зошит


Тематична
ІІ семестр
Скоригована
Річна
ДПА
Апеляційна

1
Брик Ольга
10


10
11
10
11
10

10
11


2
Вакула Інна
8

7
9
9
8
9
8

9
9


3
Вовк Іван

6

8
8
7
8
7

7
7









 









  Виставлення в журналі крапок, оцінок із знаком «мінус», «плюс»,
записи олівцем не допускаються, тому що таких оцінних знаків офіційно не існує. У клітинках для оцінок учитель має право записувати тільки один символ, наприклад: 5, 8, 12.
На заняттях, де клас ділиться на дві підгрупи, записи ведуться
індивідуально кожним учителем, що веде підгрупу.


Обов’язкова кількість видів контролю з української літератури
5–9 класи

Класи
5
6
7
8
9
Семестри
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
Контрольні роботи
у формі:

· контрольного класного твору;

·              виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо)


2





2
3



1


2
3



1


2
3



1


2
3



1


2
3



1


2
3



1


2
3



1


2
4



2


2
4



2


2
Уроки розвитку мовлення*
(РМ)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
Уроки позакласного читання
(ПЧ)
2
2
2
2
2
2
2
2
1
1
Перевірка зошитів
4
5
4
5
4
5
4
5
4
5
Класи
10
11

10
11

Семестри
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ


РІВЕНЬ СТАНДАРТУ,
АКАДЕМІЧНИЙ

ПРОФІЛЬНИЙ
РІВЕНЬ

Контрольні роботи
у формі:

·контрольного класного твору;

·        виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо)
3



1


2
3



1


2
3



1


2
3



1


2
4



1


3
4



1


3
4



1


3
4



1


3

Уроки розвитку мовлення*
(РМ)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)

Уроки позакласного читання
(ПЧ)
1
1
1
1
2
2
2
2

Перевірка зошитів
4
5
4
5
4
5
4
5

* У кожному семестрі обов’язковим є проведення двох уроків розвитку мовлення: одного уроку усного розвитку мовлення, а другого – писемного. Умовне позначення у таблиці – (у + п).
Звертаємо увагу на те, що домашній контрольний твір не є обовязковою формою контролю з української літератури.доцільно обрати таку форму творчої роботи (створення фанфіків) , щоб учні самостійно виконували  творче домашнє завдання.
Можливі види контрольних робіт:
  • тест;
  • відповіді на запитання;
  • контрольний літературний  диктант;
  • анкета головного героя;
  • комбінована контрольна робота тощо;
·         письмові контрольні твори.
Можливі види контрольних робіт із розвитку мовлення:
·         складання оповідання (казки) за прислів’ям;
·         добір прислів’їв, крилатих виразів, фразеологічних зворотів, що виражають головну ідею  твору;
·         введення власних описів в інтер’єр, портрет, пейзаж у вже існуючому творі;
·         усний переказ оповідання, епізоду твору;
·         твір-характеристика персонажа;
·         написання асоціативного етюду, викликаного певним художнім образом;
·         написання вітального слова на честь літературного героя, автора тощо;
·         твір-опис за картиною;
·         складання тез літературно-критичної статті (параграфа підручника);
·         підготовка проекту (з можливим використанням мультимедійних технологій) – індивідуального чи колективного – з метою представлення життєвого і творчого шляху, естетичних уподобань письменника тощо;
·         складання анкети головного героя, цитатних характеристик, конспекту, рецензії, анотації;
·         написання реферату;
·         ідейно-художній аналіз поетичного чи прозового твору;
·         написання листа авторові улюбленої книжки;
·         інсценізація твору (конкурс на кращу інсценізацію уривка твору) тощо.

     Аналіз контрольних письмових творів і переказів, а також контрольних диктантів виконують у робочому зошиті.
Кількість робочих зошитів з української мови визначається за класами:
·                    5-9 класи – по два зошити;
·                    10-11 класи – по одному зошиту.
            Для контрольних робіт з української мови в усіх класах використовують по одному зошиту.
            Кількість робочих зошитів з української літератури – по одному в кожному класі.
            Для контрольних робіт з української літератури в усіх класах використовують по одному зошиту.
            Для навчальних і контрольних видів письмових робіт використовують зошити в лінію (з позначеним берегом) на 18 або
24 сторінки (у 10-11 класах зошит для навчальних робіт може бути більшим за обсягом)
            Для контрольних робіт з української мови і літератури можна використовувати зошити з друкованою основою, завдання яких складені за  чотирма рівнями складності,  рекомендовані МОНмолодьспорт.
Зошити для контрольних робіт мають зберігатися в школі протягом усього поточного навчального року.

            Порядок перевірки письмових робіт
Зошити для навчальних класних і домашніх робіт з української мови перевіряють:
• у 5-6 класах – двічі в тиждень;
• у 7-9 класах – 2-3 рази  в місяць;
• у 10-11 класах – двічі в місяць.
 .
            5.1. Зошити для навчальних класних і домашніх робіт із  української літератури перевіряють раз на місяць у кожному класі. Оплата за перевірку зошитів для навчальних класних і домашніх робіт із  літератури має здійснюватися відповідно до п. 37 «Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти», що затверджена наказом Міністерства  освіти України від 15.04.1993 р. № 102, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 27.05.1993 р. за № 56. 
              Оцінку за ведення зошита  з української літератури виставляють у кожному класі окремою  колонкою в журналі раз на місяць і враховують як поточну до найближчої тематичної.
              Виставляючи оцінку за ведення зошита з літератури, слід враховувати такі критерії:
 - наявність різних видів робіт;
 - грамотність (якість виконання робіт);
 - охайність;
 - уміння правильно оформляти роботи (дотримання вимог орфографічного         режиму).
Ведення зошитів з української мови та літератури оцінюється оцінкою від 1 до 12 балів.

Орфографічний режим
Записи в зошиті учні виконують кульковою ручкою з синім чорнилом чи його відтінками (для підкреслення членів речення, позначення значущих частин слова, оформлення таблиць, схем тощо використовують простий олівець).
Між класною й домашньою роботою пропускають два рядки (між видами робіт, що входять до складу класної чи домашньої роботи, рядків не пропускають).
Дату класної, домашньої та контрольної роботи з української мови й літератури у 5-11 класах записують так: на першому рядку дату записують словами, а на другому – вид роботи (класна, домашня чи контрольна), наприклад:
Сьоме лютого
Класна робота
У 10-11 класах у зошитах з української літератури можливим є й інше оформлення: на першому рядку записують вид роботи, а на березі цього ж рядка зазначають дату цифрами, наприклад:
07.05.06                                                                                                            Класна робота
В інших класах дата й назва робіт з української літератури оформлюються так, як і з української мови.
У зошитах для контрольних робіт з української мови та літератури в усіх класах записують  дата й лише назву роботи, наприклад:
                                    Сьоме лютого
Читання мовчки
Після заголовків, назв видів робіт, підпису зошита крапку не ставлять.
Зразок підпису зошита:
Зошит
для робіт з української мови
учня 5- А класу
 Ганнівської ЗШ І-ІІІ ступенів
Захарченка Сергія

Зошит
для контрольних робіт
з української літератури
учениці 7-А  класу
 Петрівської ЗШ І-ІІІ ступенів
Усенко Олени
            Неправильний запис охайно перекреслюють (а не беруть у дужки чи витирають гумкою або замальовують коректором).

Технічні правила перевірки учнівських письмових робіт
 . Виявлені помилки позначають так:
            - у 5-11 кл. – орфографічні, пунктуаційні та граматичні помилки на вивчені вже правила підкреслюють горизонтальною рискою або виправляють, а на березі  в цьому ж рядку вказують тип помилки ( | - орфографічна,   v - пунктуаційна, г – граматична); помилки  на ще не вивчені правила виправляють, перекреслюючи їх скісною рискою (/) й надписуючи потрібну літеру чи розділовий знак, але не враховують при остаточному визначенні оцінки;
            - у 10-11 кл., особливо в класах філологічного напряму,   лексичні  (неточність у слововживанні, тавтологія, русизми (тощо), стилістичні (стильова невідповідність дібраних мовних засобів, одноманітність їх тощо) та змістові помилки ( логічні – втрата послідовності викладу, неправильний поділ тексту на абзаци, фактичні – неправильно вказано дату, власну назву тощо) підкреслюють горизонтальною хвилястою рискою й на березі в цьому ж рядку вказують тип помилки (л – лексична, с – стилістична, з – змістова помилки).
За наявності у творі більше п’яти поправок оцінка знижується на бал.
  
Відповідно до «Інструкції з ведення класного журналу учнів 5–11 (12) класів загальноосвітніх  навчальних закладів» (Інформаційний збірник МОНУ. –  № 16–17. – 2008. – С. 40-46) поточна оцінка виставляється до класного журналу в колонку з надписом, що засвідчує дату проведення заняття, коли здійснювалося оцінювання учнів.
             Оцінка за контрольний твір є середнім арифметичним за зміст і грамотність, яку виставляють в колонці з датою написання роботи, надпис в журнальній колонці  «Твір»  не робиться.
            Без дати виставляють оцінку за читання напам'ять поетичних або прозових творів (надпис в журнальній колонці – «Напам'ять»), з метою накопичення оцінки за читання учнями напам’ять до виставлення найближчої тематичної.
            Надпис «Зошит», як і записи інших форм контролю, роблять у формі називного відмінка  (а не «за зошит»; І семестр (а не «за І семестр») і т. д.
   Відповідно до  наказу МОН України від 05.05. 2008 р.  № 371 “Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти” (Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України № 13-15. –  2008) тематичну оцінку виставляють на підставі поточних оцінок з урахуванням контрольних робіт, не відводячи на це окремого уроку.
            Тематичне оцінювання визначає рівень навчальних досягнень з певної   теми (частини теми, сукупності тем). Тематичний бал виставляють за результатами поточного оцінювання, враховуючи всі види навчальної діяльності, що підлягали оцінюванню протягом вивчення теми. Тематичний бал не підлягає коригуванню (повторне тематичне оцінювання не проводиться і оцінка за повторне тематичне оцінювання не виставляється).
            Якщо учень (учениця) був(ла) відсутній(я) на уроках протягом вивчення теми, не виконував(ла) вимоги навчальної програми, у колонку з надписом «Тематична» виставляється н\а (не атестований(а)).
             Семестрове оцінювання здійснюється на підставі тематичних оцінок і має бути наближеним до середнього арифметичного від суми балів тематичного оцінювання літературних знань.
            Отже, за І семестр, наприклад, у 9 класі з кількістю 2 годин на тиждень, семестровий бал виводять на основі трьох тематичних. При цьому слід враховувати динаміку особистих навчальних досягнень учнів з предмета, важливість теми (тривалість її вивчення, складність змісту, ступінь узагальнення матеріалу тощо), але завжди на користь учня.
Наприклад, за відсутності 1 тематичної оцінки (учень був не атестований  (н\а) з поважної причини) семестровий бал має виставлятися на підставі наявних тематичних оцінок на користь дитини, з урахуванням самостійного засвоєння нею матеріалу попередньої теми, за яку виставлено «н/а».
            Якщо учень з поважної причини був відсутній на шкільних заняттях більше половини навчального часу в семестрі і має лише 1 тематичну оцінку або не має тематичних оцінок взагалі, такий учень не може бути атестований за семестр. Напроти прізвища такого учня в колонці І семестр   має стояти запис – не атестований(а) – (н\а). Семестрова оцінка може підлягати коригуванню.
                        Підвищення семестрової оцінки учнями:
            - 9-х класів – не дає їм права на отримання свідоцтва з відзнакою;
            -10-11-х  класів – не дає їм права бути претендентами на нагородження золотою „За особливі успіхи у навчанні” та срібною „За успіхи у навчанні” медалями.
Світова література
Навчальний предмет «Світова література» мають право викладати педагогічні працівники, які здобули вищу філологічну освіту, зокрема спеціальності «Учитель російської мови та літератури», «Учитель української мови та літератури», мають спеціалізацію вчителя світової (зарубіжної) літератури, та які пройшли підвищення кваліфікації як вчителі світової літератури відповідно до Положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 06.10.2010 № 930 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 грудня 2010 за № 1255/18550 (із змінами, затвердженими наказом МОНмолодьспорту від 20.12.2011 № 1473)  (пункти 3.21; 4.10 цього Положення.

Обов’язкова кількість видів контролю
5–9 класи
Класи
5
6
7
8
9
Семестри
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ

Контрольні роботи
у формі:

·         контрольного класного твору;

·         виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо)
2






2
3




1


2
3




1


2
3




1


2
3




1


2
3




1


2
3




1


2
3




1


2
3




1


2
3




1


2

Уроки розвитку мовлення*
(РМ)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
Уроки позакласного читання
(ПЧ)
2
2
2
2
2
2
2
2
1
1
Перевірка зошитів
4
5
4
5
4
5
4
5
4
5
10–11 класи
Класи
10
11

10
11

10
11
Семестри
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
Рівні
РІВЕНЬ СТАНДАРТУ
АКАДЕМІЧНИЙ РІВЕНЬ
ПРОФІЛЬНИЙ РІВЕНЬ
Контрольні роботи
у формі:

-контрольного класного твору;

- виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо)

2




1


1
2




1


1
2




1


1
2




1


1
3




1


2
3




1


2
3




1


2
3




1


2
4




1


3
4




1


3
4




1


3

4




1


3

Уроки розвитку мовлення*
(РМ)
2
у+п
2
у+п
2
у+п
2
у+п
2
у+п
2
у+п
2
у+п
2
у+п
3
1у+2п
3
2у+1п
3
1у+2п
3
2у+1п
Уроки позакласного читання
(ПЧ)
1
1
1
1
2
2
1
1
2
2
2
2
Перевірка зошитів
4
5
4
5
4
5
4
5
4
5
4
5
  • У кожному семестрі обов’язковим є проведення двох уроків розвитку мовлення: одного уроку усного розвитку мовлення, а другого – писемного. Умовне позначення у таблиці – (у + п).

Звертаємо увагу на те, що домашній контрольний твір не є обов’язковою формою контролю зі світової літератури. Ураховуючи розвиток інформаційних технологій і рівень володіння ними сучасними учнями,  написання домашнього контрольного твору, який потім має перевірити учитель, перетворюється на формальність і не дозволяє об’єктивно визначити знання учнів з певної теми.
Якщо такий вид контролю навчальних досягнень учнів, як  домашній контрольний твір, залишений учителем, необхідно обрати таку форму творчої роботи (наприклад, створення фанфіків тощо), щоб учні самостійно виконували творче домашнє завдання.

Можливі види контрольних робіт:
  • тест;
  • відповіді на запитання;
  • контрольний літературний  диктант;
  • анкета головного героя;
  • комбінована контрольна робота тощо;
·         письмові контрольні твори.
Можливі види контрольних робіт із розвитку мовлення:
·         складання оповідання (казки) за прислів’ям;
·         добір прислів’їв, крилатих виразів, фразеологічних зворотів, що виражають головну ідею  твору;
·         введення власних описів в інтер’єр, портрет, пейзаж у вже існуючому творі;
·         усний переказ оповідання, епізоду твору;
·         твір-характеристика персонажа;
·         написання асоціативного етюду, викликаного певним художнім образом;
·         написання вітального слова на честь літературного героя, автора тощо;
·         твір-опис за картиною;
·         складання тез літературно-критичної статті (параграфа підручника);
·         підготовка проекту (з можливим використанням мультимедійних технологій) – індивідуального чи колективного – з метою представлення життєвого і творчого шляху, естетичних уподобань письменника тощо;
·         складання анкети головного героя, цитатних характеристик, конспекту, рецензії, анотації;
·         написання реферату;
·         ідейно-художній аналіз поетичного чи прозового твору;
·         написання листа авторові улюбленої книжки;
·         інсценізація твору (конкурс на кращу інсценізацію уривка твору) тощо.

    Видами оцінювання навчальних досягнень учнів зі світової літератури  є поточне, тематичне,  семестрове, річне оцінювання та державна підсумкова атестація.
 Поточне оцінювання – це процес встановлення рівня навчальних досягнень учнів щодо оволодіння змістом предмета, уміннями й навичками  відповідно до вимог навчальної  програми. Формами поточного оцінювання є виконання учнями різних видів усних і письмових робіт; взаємоконтроль учнів у парах і групах тощо.
Оцінювання здійснюється таким чином, щоб за роботу учень міг одержати від 1 бала(за сумлінну роботу, яка не дала задовільного результату) до 12 балів (за бездоганно відповідь або виконану роботу).
      Перелік головних вимог щодо перевірки зошитів зі світової літератури,  особливостей проведення уроків виразного читання, кількості, призначення та особливостей оформлення зошитів з предмета містяться у відповідному методичному листі Міністерства від 21.08.2010 № 1/9-580(вони такі ж, як і до перевірки зошитів із української літератури).  
            Тематичне оцінювання визначає рівень навчальних досягнень з певної літературної теми (частини теми, сукупності тем). Тематичну оцінку виставляють за результатами поточного оцінювання, враховуючи всі види навчальної діяльності, що підлягали оцінюванню протягом вивчення теми. Тематична не підлягає коригуванню (повторне тематичне оцінювання не проводиться й оцінка за повторне тематичне оцінювання не виставляється). Якщо учень був відсутній на уроках протягом вивчення теми, не виконував вимоги навчальної програми, у колонку з надписом «Тематична» виставляється «н/а» (не атестований). Звертаємо увагу на неприпустимість запису в класному журналі назви теми над датою, а також на те, що після колонки «Контрольна робота» перед «Тематична» порожня колонка не залишається
Семестрове оцінювання здійснюється на підставі тематичних і має бути наближеним до середнього арифметичного від суми балів тематичного оцінювання літературних знань. Отже, за І семестр, наприклад, у 9 класі
(2 години на тиждень) семестровий бал виводять на основі трьох тематичних. При цьому слід враховувати динаміку особистих навчальних досягнень учнів з предмета, важливість теми (тривалість її вивчення, складність змісту, ступінь узагальнення матеріалу тощо), але завжди на користь учня. Наприклад, за відсутності 1-ї тематичної оцінки (учень був не атестований (н\а) з поважної причини) семестровий бал має виставлятися на підставі наявних тематичних оцінок на користь дитини, з урахуванням самостійного засвоєння нею матеріалу попередньої теми, за яку виставлено «н/а». Якщо учень з поважної причини був відсутній на шкільних заняттях більше половини навчального часу в семестрі і має лише 1 тематичну оцінку або не має тематичних оцінок взагалі, він не може бути атестований за семестр. Навпроти прізвища такого учня в колонці «І семестр» має стояти запис – н/а. Семестрова оцінка може підлягати коригуванню. Підвищення семестрової оцінки учнями:
·                    9-х класів – не дає їм права на отримання свідоцтва з відзнакою;
·                    10-11-х класів – не дає їм права бути претендентами на нагородження золотою «За особливі успіхи у навчанні» та срібною «За успіхи у навчанні» медалями.

Правила перевірки контрольних письмових творів зі світової літератури
1. Усі виправлення, помітки й записи в учнівських роботах слід виконувати ручкою з червоним чорнилом.
2. Виявлені помилки позначають так:
·                     у 5-11-х кл. орфографічні, пунктуаційні та граматичні помилки на вивчені вже правила підкреслюють горизонтальною рискою або виправляють, а на березі в цьому ж рядку вказують тип помилки ( | - орфографічна, v - пунктуаційна, г – граматична); помилки на ще не вивчені правила виправляють, перекреслюючи їх скісною рискою (/) й надписуючи потрібну літеру чи розділовий знак, але не враховують при остаточному визначенні оцінки;
·                     у 10-11-х кл., особливо в класах філологічного напряму, зазначати  лексичні (неточність у слововживанні, тавтологія, русизми (тощо), стилістичні (стильова невідповідність дібраних мовних засобів, одноманітність їх тощо) та змістові помилки ( логічні – втрата послідовності викладу, неправильний поділ тексту на абзаци, фактичні – неправильно вказано дату, власну назву тощо) підкреслюють горизонтальною хвилястою рискою й на березі в цьому ж рядку вказують тип помилки (л – лексична, с – стилістична, з – змістова помилки). За наявності у творі більше п’яти поправок оцінка знижується на бал.
Відповідно до «Інструкції з ведення класного журналу учнів
5–11(12) класів загальноосвітніх  навчальних закладів» (Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. – № 16–17.
 – 2008. – С. 40-46) поточна оцінка виставляється до класного журналу в колонку з надписом, що засвідчує дату проведення заняття, коли здійснювалося оцінювання учнів. Оцінка за контрольний твір є середнім арифметичним за зміст і грамотність, яку виставляють в колонці з датою написання роботи, надпис в журнальній колонці «Твір» не робиться.
  Без дати виставляють оцінку за читання напам'ять поетичних або прозових творів (надпис в журнальній колонці «Напам'ять»).
Надпис «Зошит», як і записи інших форм контролю, роблять у формі називного відмінка (а не «За зошит»; І семестр (а не «за І семестр») тощо.
Відповідно до чинних Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти тематичну оцінку виставляють на підставі поточних з урахуванням оцінок за контрольні роботи, не відводячи на це окремого уроку.
Орієнтовна  схема запису в журналі результатів оцінювання навчальних досягнень учнів  із світової літератури

№ п\п

Число,
місяць



Прізвище
та імя
учня

 


02.09







Зошит




Напам’ять

Тематична



Зошит





Зошит


Тематична

1
Анікін Олег

10

8

10


9

10

9
10

10

10

9

10
10


10
10
10
10

2
Борова Яна
6


8
7


9
8
8
9
8

8

9
8

7
8
6
9

9
10
8
9
9
9

3
Вус Іван


4

5

6

4

7

6
6

7



6

7
7


7
7
7
7











 

 


















 





№ п\п

Число,
місяць


Прізвище
та ім’я
учня







Домашній твір




Зошит


Тематична
І семестр
Скоригована







Напам’ять


Зошит


1
Анікін Олег
9

10

9
11

11
11
9
10
10
10


9
9
10
9
9

10

11
10
9

2
Борова Яна


7

8
8
8
7
8
9
8
8
9



6
7
8

8
7
9

8

8
3
Вус Іван

6

6

6
7
5
6
6
6
6
7


8

7
6
8

5

7
6

7





 















 











№ п\п

Число,
місяць


Прізвище
та ім’я
учня
                                                                    




Зошит

Домашній твір
Тематична






Напам’ять



Зошит







Зошит
Тематична



1
Анікін Олег
9

10

9
10
10
10
9

9
10


10
8
8
10
10

10

10
11


11
9



2
Борова Яна

7

8
8
8
8
8

8
7

9
6
9

8
9
8
8

7


7
8
8
8

8

3
Вус Іван
7

7

4
6
7
7


6
7


7
6

7
7

6

7
6
7

7
7
8











 

 

 

 

 

 















 





№ п\п

Число,
місяць


Прізвище
та імя
учня
           



Зошит


Тематична
ІІ семестр
Скоригована
Річна
ДПА
Апеляційна

1
Анікін Олег
10


10
11
10
11
10

10
11


2
Борова Яна
8

7
9
9
8
9
8

9
9


3
Вус Іван

6

8
8
7
8
7

7
7









 










Російська мова

Звертаємо увагу, що сторінки журналу з предмета «Російська мова» заповнюються за аналогією з предметом «Українська мова».



Комментариев нет:

Отправить комментарий